Juhani Klemetti Asiapitoista ja rakentavaa yhteiskunnallista keskustelua yli ideologisten rajojen.

Järkevää maahanmuuttoa osa 2: Työvoiman saatavuusharkinta on säilytettävä

Ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinta koskee EU/ETA -alueen ulkopuolelta matalapalkka-aloille suuntautuvaa työvoimaa. Näissä tilanteissa TE-toimisto tekee osaratkaisun, joka perustuu kokonaisharkintaan työvoiman saatavuudesta alueellisilla työmarkkinoilla, työsuhteen ehdoista ja työnantajan taustoista. Vaikka poliitikot usein puhuvat osaavan työvoiman tarpeesta ja saatavuusharkinnasta samassa yhteydessä, niin todellisuudessa prosessi ei koske asiantuntijoita, jotka saavat erityisasiantuntijan oleskeluluvan.

Syy miksi matalapalkka-aloille suuntautuvan työperusteisen maahanmuuton tulee olla säänneltyä on ensinnäkin se, että Suomessa on tällä hetkellä 200 000 työtöntä. Heidät saadaan työllistettyä ainoastaan uudistamalla sosiaaliturva työntekoon kannustavaksi ja työmarkkinoita joustavammiksi. Yleissitovuus tulee purkaa alakohtaisesti, jotta työvoimapulaa kohtaavilla matalapalkka-aloilla palkat voisivat joustaa ylöspäin sellaiselle tasolle, että palkalla pystyy kattamaan omat elinkustannukset. Halpatyövoiman tuominen ulkomailta ei ole ratkaisu.

Saatavuusharkinta on oleellinen osa työntekijöiden oikeuksien varmistamista. Suomessa on jo nyt selviä viitteitä kaksien työmarkkinoiden olemassaolosta ja ulkomaisten työntekijöiden työehtojen polkemista esiintyy laajasti. Myös ihmiskauppaan liittyvien rikosten määrä erityisesti työperäisten maahanmuuttajien osalta on lisääntynyt viime vuosina. TE-toimiston osaratkaisuun kuuluu työehtojen lainmukaisuuden ja työnantajan taustojen tutkiminen. Saatavuusharkinnalla turvataan maahanmuuttajan oikeuksia.

Kylmän, pimeän, ei-englantia puhuvan, matalien palkkojen ja korkeiden elinkustannusten Suomen vetovoimatekijät ovat matalapalkka-alalle tulevalle työntekijälle hyvinvointiyhteiskunnan palvelut, harvoin itse työ. Halu tuoda tai perustaa perhe Suomeen on usein päätavoite. Matalapalkka-alalle töihin tullut henkilö on harvoin hyvinvointivaltion huoltosuhteen näkökulmasta maksaja, koska matalasta palkasta saadut verotulot eivät riitä kattamaan hyvinvointiyhteiskunnan palveluja. Siinä tilanteessa kun tämä henkilö tuo perheensä Suomeen samat kannustinloukut, kun Suomessa asuvia koskevat myös heidän perhettään. Tällöin kustannukset yhteiskunnalle tulevat olemaan merkittävät.

Työvoimapulan hoitaminen poistamalla saatavuusharkinta on myytti. Nykyinen lainsäädäntö joustaa jo ala- ja aluekohtaisesti. Mikäli tehtävään ei saada palkattua henkilöä Suomesta, niin työnantajan on mahdollista palkata työntekijä ulkomailta. Toisin kuin julkisessa keskustelussa annetaan ymmärtää, saatavuusharkinta ei siis ole työpaikan täyttämisen esteenä.

Ruotsi on ainoana OECD -maana poistanut saatavuusharkinnan. Tulokset eivät ole hyvät, ja Ruotsissa ollaan suunniteltu saatavuusharkinnan palauttamista. Tutkimusten mukaan työntekijöitä on palkattu pääasiassa aloille, joilla oli ennestään työvoiman ylitarjontaa, työperäisestä maahanmuutosta on tullut turvapaikanhaun väylä, se on lisännyt rikollisjengien toimintaa ja harmaata taloutta, vaikutukset ovat näkyneet myös lisääntyneessä laittomassa maahanmuutossa ja ihmiskaupassa. On mielestäni käsittämätöntä, että Ruotsin kokemusten jälkeen Suomessa halutaan toistaa sama virhe.

Kokoomus haluaa poistaa saatavuusharkinnan etujärjestöjen painostuksesta. Etujärjestöt puolustavat halpatyövoimaa palkkaavia yrityksiä, jotka eivät halua nostaa palkkoja sille tasolle, millä Suomessa voisi elää. He mieluummin palkkaavat Suomen todellisista elinkustannuksista tietämättömiä haavoittuvassa asemassa olevia ulkomaalaisia. Vihreät on toinen puolue, joka kannattaa saatavuusharkinnan poistoa. Vihreiden maahanmuuttopolitiikkaa voi kuvata parhaiten seuraavasti, kaikenlaisia maahanmuuttajia Suomeen niin paljon kuin mahdollista ilman mitään sääntelyä. Vasemmistoliitto taas tukee saatavuusharkinnan poistoa Suomessa jo oleskelevien henkilöiden kohdalla, koska Vasemmistoliitolle maahanmuuttopolitiikka on yhtä kuin turvapaikkapolitiikka. He haluavat, että kaikki kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet voivat jäädä Suomeen nyt ja jatkossa. On hyvä muistaa, että kyseiset puolueet haluavat myös helpottaa perheenyhdistämistä, joten vetovoimatekijät tulla Suomeen töihin vaikka ilmaiseksi kasvaisivat entisestään.

Saatavuusharkinta on ennen kaikkea työvoimapoliittinen menetelmä, jolla tehdään matalapalkka-aloille suuntautuvasta työperäisestä maahanmuutosta hallittua ja varmistetaan Suomeen tulevan ulkomaisen työntekijän oikeuksien toteutuminen. Saatavuusharkinnan säilyttäminen on siis Suomen sekä usein myös maahanmuuttajien etu. Lopuksi, saatavuusharkinta ei estä asiantuntijoiden palkkaamista Suomeen eikä ole esteenä ulkomaisen työvoiman palkkaamisessa työvoimapulasta kärsiville yrityksille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Maininta Ruotsin kokemuksista on mielenkiintoinen. Onko faktoihin lähdeviitettä?

Käyttäjän JuhaniMKlemetti kuva
Juhani Klemetti

Fusk och utnyttjande – om avregleringen av arbetskraftsinvandringen. Landsorganisationen i Sverige 2013.
OECD 2011. Recruiting Immigrant Workers: Sweden. OECD Publishing.

Käyttäjän JuhaniMKlemetti kuva
Juhani Klemetti

Olisi mielenkiintoista kuulla kantasi ulkomaisen työvoiman saatavuusharkinnan osalta?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset